BenDu blog

Jak vybrat správná kola auta? 

Obsah 1. Které parametry hrají důležitou roli při koupi? 2. Z jakého materiálu by měly být ráfky vyrobeny? 3. Správná péče o disky

Existuje množství různých důvodů, proč si pro svůj nový vůz přejete právě ta či ona kola. Mnohdy to souvisí s osobním vkusem, ale někdy se člověk také řídí hledisky, jako je třeba bezpečnost jízdy nebo pocit z řízení, a chce takové pneumatiky a ráfky, které dokonale vyhovují jeho potřebám. V následujícím příspěvku se proto blíže podíváme na ty aspekty, na které byste se měli při pořizování nových kol zaměřit i vy a které přesné specifikace hrají v tomto ohledu hlavní roli.

Které parametry hrají důležitou roli při koupi?

I když se požadovaný ráfek tak nádherně leskne a vy si ho už umíte představit na kolech svého vozu: Před koupí je důležité se podrobně obeznámit s následujícími informacemi. Jen tak si můžete být jisti, že nové disky budou pasovat na vaše stávající auto.

Rozměry disků: Pokud vás zajímá, jak zjistit velikost ráfku kola, stačí nahlédnout do příručky k danému vozidlu. Odpovídající hodnota se po celém světě obvykle udává v palcích.

Jestliže si chcete pořídit obzvlášť velké hliníkové ráfky, jak je již určitou dobu módou, pak můžete i překročit hodnotu doporučenou výrobcem. V takovém případě je však důležité kombinovat tento disk s nízkoprofilovou pneumatikou.

Rozteč šroubů: Jedná se o přesnou vzdálenost mezi jednotlivými upevňovacími šrouby. Ráfek je možné namontovat na kolo pouze v případě, že splňuje parametry daného výrobce.

Počet a průměr šroubů: Měli byste si rovněž vyjasnit přesné množství potřebných šroubů pro vozidlo a jejich velikost, abyste se nejpozději při přišroubování nového dílu nedočkali nepříjemného překvapení.

Zális neboli ET disku: Běžná zkratka „ET“ pochází z němčiny a značí „Einpresstiefe“ – tj. hloubka zálisu neboli prostě zális v češtině. Tím se rozumí, jak hluboko se ráfek zanoří do karoserie, čili jak moc je viditelný pro vnějšího pozorovatele. Vyšší hodnota, například ET50, přitom znamená, že se disk zapustí hlouběji do karoserie auta, zatímco nižší zális zase ukazuje, že disk bude víc vyčnívat.

Z jakého materiálu by měly být ráfky vyrobeny? 

Jednoznačným favoritem motoristů je bezpochyby hliníkový ráfek, známý také jako alu kolo. Jedná se o litou součástku, která se vyznačuje nižší hmotností a obvykle je vizuálně pohlednější, jelikož má vyšší lesk a hladší povrch. Nelze však opovrhovat ani plechovými ráfky z oceli. Především tehdy, pokud si ceníte odolnosti a dlouhé životnosti, jsou tyto ráfky vhodnější než hliníkové. Použitý materiál je výrazně odolnější vůči fyzickým nárazům, například při styku s obrubníkem nebo jiným vozidlem. Navíc vyšší vlastní hmotnost těchto disků pomáhá maximalizovat přilnavost k povrchu vozovky, zejména v zimě.

Oproti tomu ráfky z lehčích kovů, jako je třeba hliník, jsou z důvodu bezpečnosti a optimalizace jízdy vhodnější pro teplejší roční období. Vzhledový faktor lze samozřejmě posuzovat výhradně subjektivně, ale pravdou je, že při náležité péči mohou hliníkové ráfky zářit déle a intenzivněji a propůjčit tak vozu zvláštní kouzlo. Hodí se proto spíš pro zkušenější automobilisty, kteří dbají na estetiku svého oblíbeného vozu, ale zároveň dodržují potřebnou míru obezřetnosti za volantem, aby se disky již po krátké době nenávratně neponičili.

Správná péče o disky

Nyní, když už víte, jak vybrat ráfky pro svůj vůz, bychom vám rádi představili ještě pár tipů a triků, které vám pomohou zachovat krásná a dobře udržovaná kola po co nejdelší dobu.

Pravděpodobně nejužitečnějším produktem bude čistič disků kol. Tyto přípravky jsou k dispozici pro širokou škálu materiálů ráfků, a jsou tedy ideálně přizpůsobeny příslušným charakteristikám kol. Určitě se ujistěte, že vámi zvolený čisticí prostředek neobsahuje kyseliny, jinak hrozí značné riziko, že časem naruší lakový povrch.

Vyhnout byste se měli i zdánlivě praktickým a levným alternativám z domácnosti, jako je např. zubní pasta nebo odmašťovací prostředky. V závislosti na materiálu mohou reagovat s povrchem nebo jinak poškodit lak.

I drátěné kartáče a jiné čisticí předměty s drsným povrchem jsou pro ráfky tabu. Nejpozději při práci s podobnými nástroji existuje vysoká pravděpodobnost, že si nechtěně poškrábete disky, které se tak lehce stanou vstupní branou pro nečistoty, vodu, a tudíž i rez. Místo toho k odstranění pěny z přípravku použijte vysokotlaký čistič, popřípadě i domácí zahradní hadici nebo alespoň jeden či více kýblů s vodou.

Honza

PODÍVEJTE SE NA

Výběr z naší nabídky automobilů

Mazda 6 Sedan, 2.0 SKYACTIV-G 121 kW, Automat, 2022, 66tkm

Cena bez DPH:

536 364 Kč

Cena vč. DPH:

649 000 Kč

Mazda 6 sedan z roku 2022 s benzinovým motorem 2.0i o výkonu 121 kW a aktuálním nájezdem 66 210 km.

Mazda 3, 2.0i SKYACTIV-G 90 kW, Manuál, 2020

Cena bez DPH:

329 752 Kč

Cena vč. DPH:

399 000 Kč

Mazda 3 z roku 2020 s benzinovým motorem 2.0i 90 kW a manuální převodovkou

Mazda CX-5, 2.0i SKYACTIV-G 118 kW, 4×4, manuál, 2012

Cena bez DPH:

bez odpočtu

Cena vč. DPH:

319 000 Kč

Mazda CX-5 z roku výroby 2012 s benzínovým motorem a pohonem všech kol 4x4

Mazda 6, 2.0 SKYACTIV-G 107 kW, Manuál, 2019

Cena bez DPH:

362 810 Kč

Cena vč. DPH:

439 000 Kč

Mazda 6 z roku 2019 s benzinovým motorem 2.0 Skyactiv-G a manuální převodovkou

Mazda CX-5, 2.0 SKYACTIV-G 121 kW, Manuál, 2022

Cena bez DPH:

577 686 Kč

Cena vč. DPH:

699 000 Kč

Mazda CX-5 z roku 2022 - faceliftovaný model, který se vyrábí dodnes. Aktuálně má najeto 45 200 km.

Prodejce ověřených automobilů

z dovozu.

info@benducars.cz

© 2025 BenDu Cars s.r.o.